Gyermekpszichológiai szakirodalom
Az alábbi szakirodalmi gyűjtéssel szeretnék egy kis segítséget nyújtani azoknak, akik nap mint nap gyermekekkel foglalkoznak, és mindenkinek, aki a gyermekpszichológia iránt érdeklődik.
A lista folyamatosan bővül!
Agresszió
- Bíró Kata (szerk., 2008). Agresszió az iskolában – és a jog?: helyzetkép, diagnózis, jogérvényesítő eljárások és módszerek: jogászok, pedagógusok, szakértők az iskolai agresszióról és kezelésének törvényes eszközeiről. Jogismeret Alapítvány
- Buda Mariann (2005). Tehetünk ellene?: a gyermeki agresszió. Budapest, Dinasztia
- M. Nádasi Mária (2006). Agresszió az iskolában. Golnhofer E. (szerk.) Az iskolák belső világa. Bölcsész Konzorcium, Budapest
- Ranschburg Jenő (2012). Félelem, harag, agresszió. Budapest, Saxum Kiadó
- Rose, I. (2010). Az iskolai erőszak. Oriold és Társai Kft.
Autizmus
- Baron-Cohen, S., Bolton, P. (2000). Autizmus. Osiris Kiadó
- Bös, M. (2004). Gyermeklélek. Kláris, Budapest
- Clements, J., Zarkowska, E. (2007). Viselkedésproblémák és autizmus spektrum zavarok. Kapocs, Budapest
- Davis, J.; Balázs A. (1998). Autista a testvérem! Kapocs, Budapest
- Frith, U. (1991). Autizmus. A rejtély nyomában. Kapocs, Budapest
- Havasi Ágnes (2003). Vizuális segítség autizmussal élő személyek kommunikációjának fejlesztésében. Fogyatékosok Esélye Közalapítvány, Budapest
- Howlin, P. (2001). Autizmus. Felkészülés a felnőttkorra. Kapocs: Budapest
- Howlin, P. Baron-Cohen, S. Hadwin, J. (2007). Miként tanítsuk az elme olvasását autizmussal élő gyermekeknek? Kapocs: Budapest
- Howlin, P., Rutter, M. (1997). Az autisztikus gyermekek kezelése. Kapocs, Budapest
- Jordan, R. Powell, S. (1997). Autisztikus gyermekek speciális tantervi szükségletei. Tanulási és gondolkodási készségek. Kapocs, Budapest
- Park, C. C. (2001). Autista a kislányom. Budapest: White Golden Book
- Sutherland School (1997). Autisztikus gyermekek viselkedésproblémáinak kezelése. Kapocs, Budapest
Érzelmi intelligencia
- Goleman, D. (2008). Érzelmi intelligencia. Háttér Kiadó
- Kádár Annamária (2012). Mesepszichológia – Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban. Kulcslyuk Kiadó
- Kádár Annamária (2012). Az érzelmi intelligencia fejlődése és fejlesztésének lehetőségei óvodás- és kisiskoláskorban. Ábel Kiadó
- Szitó Imre (2009). Az érzelmi intelligencia fejlesztése az iskolában. Edition nove
Fantáziajátékok, kreativitásfejlesztés
- Gőbel Orsolya (2006). Varázsjátékok I. Mozgás a képzelet szárnyán. L’Harmattan Kiadó, Budapest
- Gőbel Orsolya (2006). Varázsjátékok II. A fantázia tengerén. L’Harmattan Kiadó, Budapest
- Gőbel Orsolya (2007). Varázsjátékok III. Égig emelő légzés. L’Harmattan Kiadó, Budapest
- Gőbel Orsolya (2008). Varázsjátékok IV. A szív érintése. L’Harmattan Kiadó, Budapest
- Gőbel Orsolya (2009). Varázsjátékok V. Önmagunkban elmélyülten. L’Harmattan Kiadó, Budapest
- Horváthné Csapucha Klára (2007). Kreativitásfejlesztés játékosan. Flaccus Kiadó
- Horváthné Csapucha Klára, Szabóné Nemes Magdolna, Wittmann-né Dúzs Margit (2010). A kreativitás játékos fejlesztése az óvodában. Flaccus Kiadó
Gyász, halál
- Nagy Mária Ilona (1997). A gyermek és a halál. Pont Kiadó
- Polcz. A. (2001). Élet és halál titkai. Mit mondjunk a gyerekeknek a halálról? Pont Kiadó
- Polcz, A. (2001). Gyermek a halál kapujában. Pont Kiadó
- Polcz, A. (2007). Meghalok én is? – A halál és a gyermek. Jelenkor Kiadó
- Tatelbaum, J. (1998). Bátorság a gyászhoz. Pont Kiadó
Gyermekpszichológiai rendellenességek, gyermekpszichiátria
- Cziegler Orsolya (2009). Baj van a gyerekemmel? Saxum Kiadó
- Gácser Magdolna (2007). „Csodatévő virág”. Gyermekpszichiátriai esettanulmányok pedagógusoknak. APC-Stúdió
- Gácser Magdolna (2006). Gyermekpszichiátria. APC-Stúdió
- Ranschburg Jenő (2012). Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban. Saxum Kiadó
- Tényi Tamás; Csábi Györgyi (2006). Gyermekpszichiátriai esettanulmányok. Pécsi Tudományegyetem
- Vetró Ágnes (szerk., 2008). Gyermek- és ifjúságpszichiátria. Medicina Kiadó
- Vikár András; Vikár György; Székács Eszter (szerk., 2007). Dinamikus gyermek-pszichiátria. Medicina Kiadó
Gyermekpszichoterápia
- Ahrens-Eipper, S.; Leplow, B.(2008).Csak bátran, Til tigris! Medicina Kiadó
- Anderson, R.; Dartington, A. (2007). A serdülés vihara klinikus szemmel. Animula Kiadó
- Bowlby, J. (2009). A biztos bázis. Animula Kiadó
- Csorba János (2011). Öngyilkos és önsértő magatartás serdülőkorban. Animula Kiadó
- Hédervári-Heller Éva (2008). A szülő-csecsemő konzultáció és terápia. Animula Kiadó
- Kaduson, HG; Schaefer, CE (2009). 101 játékterápiás technika. Animula Kiadó
- Kernberg ,P. ; Weiner, A. S.; Bardenstein, K. K. (2007). Személyiségzavarok gyermek- és serdülőkorban. Animula Kiadó
- Petzold, H.; Ramin, G. (2002). Gyermekpszichoterápia. Osiris Kiadó
- Klaniczay Sára (1999). Esetek a gyermekpszichoterápia területéről. ELTE-Bárczi Kiadó
- Williams, G. (2008). Belső tájak, idegen testek. Serdülőkori evészavar és más bajok. Animula Kiadó
- Winnicott, D. W. (2000). Kisgyermek, család, külvilág. Animula Kiadó
Gyermekvédelem, gyámügy
- Gáspár Károly (2004). Gyermekvédelmi és gyámügyi kézikönyv. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó
- Veczkó József (2002). A gyermek és ifjúságvédelem alapjai. APC-Stúdió
- Veczkó József (2002). Gyermek- és ifjúságvédelem – Család és gyermekérdek. APC-Stúdió
Hiperaktivitás, ADHD
- F. Földi Rita (2004). Hiperaktivitás és tanulási zavarok. Comenius Bt.
- F. Földi Rita (2005). A hiperaktivitás organikus és lelki háttere. Comenius Bt.
- Neuhaus, C. (1999). Hiper- és hipoktivitás, figyelemzavar. Kairosz Kiadó
- Selikowitz, M. (2010). ADHD: a hiperaktivitás-figyelemzavar tünetegyüttes. Geobook
- Teadore, T. (2007). Hipergés. Ton Ton Kiadó
- Wender, P. H. (1993). A hiperaktív gyermek, serdülő és felnőtt. Medicina Kiadó
Iskolapszichológia
- Bácskai Júlia (2003).Kezdeti tapasztalatok, „saját élményem” az iskolapszichológiáról. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Bácskai Júlia(2005). Önismereti csoportok céljai és módszerei. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Bugán Antal; Kalamár Hajnalka; Vozár Anna; Homoki Zsuzsa (2003). Csoportmódszerek az iskolában. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Czvik Éva; Sziszik Erika(2004). Kísérleti tapasztalatok a kompetencia fejlesztéséről. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Dehelán Éva; Szász Balázsné; Sárossy Györgyné (2004). Egy pályaválasztási érettséget fejlesztő módszer alkalmazásának néhány iskolai tapasztalatáról. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Dehelán Éva (2003). Tapasztalataim a komplex mentálhigiénés prevenció lehetőségeiről az óvodában. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Fodorné dr. Földi Rita (2005). Testnevelési játékok a tanulási zavarok prevenciójában és korrekciójában. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Fürcht László; Hegyiné F. Gabriella; Martonné Tamás Márta; Szitó Imre (2005). Tanulási készség tréning serülők számára. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Gutkin, T. B.; Curtis, M. J. (2005). Az iskolai konzultáció elmélete és technikái. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Gyenei Melinda (2004). Iskolai tanulás – tanulási zavarok – fejlesztés. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Gyenei Melinda; Dedinszky Lászlóné (2004). Tanulási zavarok korrekciója a tanórákon. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Jávorné Dr. Kolozsváry Judit (2005). Serdülők az iskolában. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Kalamár Hajnalka (2005). Tanulási zavarok korrekciója és személyiségfejlesztés. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Kalamár Hajnalka (2005). Tíz alkalom (Tanulási zavarok korrekciójához kapcsolódó fejlesztő program tapasztalatai és lehetőségei. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK)
- Kalamár Hajnalka; Sziszik Erika (2005). A ”CAT” bemutatása és használati lehetőségei az iskolában. A ”JEPQ” személyiségkérdőív ismertetése. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Klein Sándor (2007). Gyermekközpontú iskola. Edge 2000 Kiadó
- Kreácsik Judit (2005) A Wartegg-teszt bemutatása és iskolai alkalmazásának lehetőségei. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Kuhn Gabriella; Gyarmathy Éva (2004). A beszédészlelés fejlesztése óvodásoknál és kisiskolásoknál. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Magyar Judit (2004). Egy kiscsoportos fejlesztő program kísérlete (tanulási és magatartási gondokkal küzdő gyerekek számára).Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Martonné Tamás Márta; Sallay Hedvig; Perge Judit (2007). Pályaválasztás és szelekció. A szociometriai módszer alkalmazása alsó és középfokú oktatási intézményekben.Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Nagyné Elek Eszter; Gyenei Melinda (2009). A diagnosztika és fejlesztő munka lehetőségei a gimnáziumban. Kísérleti tapasztalatok az iskolai motiváció mérése terén. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- P.Balogh K. (szerk.) (1988). Iskolapszichológia Budapest, Tankönyvkiadó
- P. Balogh Katalin (2001). Módszertani levél: ajánlás az iskolapszichológiai tevékenység szabályozására. Alkalmazott pszichológia III. évf. 4. 91-97
- Porkolábné Dr. Balogh Katalin, Szitó Imre (2004). Az iskolapszichológia néhány alapkérdése.Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Porkolábné Balogh K. (1981). A tanulási nehézségek korai felismerése. Kézirat. Budapest, ELTE.
- Porkolábné Balogh K. (2005). Készségfejlesztő eljárások tanulási zavarral küzdő kisiskolásoknak. Iskolapszichológia Módszertani füzetek 4. sz. Budapest, ELTE.
- Porkolábné Balogh K. (1992). Kudarc nélkül az iskolába. Budapest, Alex-Typo
- Porkolábné Balogh K. (2005). Módszerek a tanulási zavarok csoportos szűrésére és korrekciójára. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Szitó Imre (2005). A tanulási stratégiák fejlesztése. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Szitó Imre (2007). Kommunikáció az iskolában. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Szőnyi Magda dr. (2005). Jacqueline Royer: Metamorfózisok tesztje. Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
- Vass Zoltán;Perger, Mónika (2011). A kinetikus iskolarajz.Iskolapszichológia Módszertani Füzetek, ELTE-PPK
Játékterápia
- Kaduson, HG; Schaefer, CE (2009). 101 játékterápiás technika. Animula Kiadó
- Polcz A. (1985). Aktív játékdiagnosztika és játékterápia. Intaháza. Pszichiatriai Rehabilitációs Intézet
- Polcz A. (1999). Világjáték: dinamikus játékdiagnosztika és játékterápia. Budapest, Pont
- Takács Bernadett dr. (2001). Gyermek – játék – terápia. OKKER Kiadó
Mesepszichológia, meseterápia
- Bettelheim, B. (2008). A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek / ford. Kúnos László. Budapest, Gondolat
- Boldizsár Ildikó (2010). Meseterápia: mesék a gyógyításban és a mindennapokban. Budapest, Magvető
- Davis, N.; Simms, L.; Korbai, H. (szerk., 2010). Az aranytök: terápiás történetek és mesék traumát átélt gyerekeknek I. Bp. L’Harmattan
- Kádár Annamária (2012). Mesepszichológia – Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban. Kulcslyuk Kiadó
- Korbai Hajnal (szerk., 2010). Lotilko szárnyai: terápiás történetek és mesék traumát átélt gyerekeknek II. Bp. L’Harmattan
- Ortner, G. (2013). Gyógyító mesék. Móra Kiadó
- Ortner, G. (2011). Új gyógyító mesék. Móra Kiadó
- Szávai Ilona (szerk., 2009). Tanulmányok a mesék a fontosságáról. PONT Kiadó
Önismeret
- Gönczi Károly (2006). Önismereti játékok gyűjteménye 2. Pedellus Tankönyvkiadó
- Rudas János (1999). Önismereti csoportok. Animula Kiadó
- Rudas János (2007). Delfi örökösei. Önismereti csoportok – elmélet, módszer, gyakorlat. Lélekben otthon
- Rudas János (2009). Javne örökösei. Fejlesztő tréningcsoportok – elvek, módszerek, gyakorlatcsomagok. Lélekben otthon
- Pintér István, Varga Irén, Gönczi Károly (2004). Önismereti játékok gyűjteménye. Pedellus Tankönyvkiadó
Rajzelemzés
- Feuer Mária (2002). A firka lélektana. Akadémiai Kiadó
- Feuer Mária (2000). A gyermekrajzok fejlődéslélektana. Akadémiai Kiadó
- Malchiodi, Cathy A. (2003). Gyermekrajzok megértése. Animula Kiadó
- Sehringer, W., Vass, Z. (szerk.) (2005). Lelki folyamatok dinamikája a képi világ diagnosztikában és terápiában. Budapest: Flaccus
- Vass Zoltán(2011).A többdimenziós rajzteszt. Budapest: Flaccus Kiadó
- Vass Zoltán (2003). A rajzvizsgálat pszichológiai alapjai. Budapest: Flaccus
- Vass Zoltán (2006). A rajzvizsgálat pszichodiagnosztikai alapjai. Budapest: Flaccus
- Vass Zoltán;Perger Mónika (2011). A kinetikus iskolarajz. Iskolapszichológia 32, ELTE Eötvös Kiadó
- Vass Zoltán;Vass Viola (2011).A közös rajzok pszichológiai értelmezése. Budapest: Flaccus Kiadó
Tourette-szindróma
- Tárnok Zsanett (szerk., 2009). Tic-taktika. Akadémiai Kiadó