A varázsceruza története: amikor a firkákból valódi gyermekrajzok születnek

Mi is az a varázsceruza? A boltban megvásárolt ceruza még nCCPS-kids-drawingem bír varázserővel! Kell hozzá egy gyermek, aki életre kelti. A gyermek nélkül a ceruza csupán egy élettelen fadarab volna, némi grafittal megfűszerezve. A gyermeken kívül kell még hozzá egy darab papír, egy falfelület, egy járda, ahol ez a csoda megnyilvánulhat. Varázseszköz nem csak a ceruza lehet, hanem az ecset, a festék, a kréta is, vagy bármi más, ami egy alkotás megvalósításához hozzásegíti a kisebb és nagyobb gyerekeket.

A varázsceruza egywalldrawing egészen új eszközt ad a legkisebbek kezébe. Amikor még sok olyan dolog van, amit beszéddel nem tudnak kifejezni, azt megtehetik egy-egy rajz, firka segítségével. Olyan mintha lenne egy második nyelvünk a beszéden kívül. Egy olyan nyelv, amihez nem kell tudnunk beszélni. Egy olyan nyelv, ami ösztönösen belülről fakad. Ehhez nem kell, hogy formákat, figurákat rajzoljon a gyermek. Elég, ha színekkel tölt meg egy papírt, és az máris rengeteg információt elárul az aktuális állapotáról. Megjelennek benne a gyermek vágyai és érzelmei. Megjelenhetnek benne a feszültségek, amelyek már annak hatására is csökkennek, hogy a gyermek „kirakja” ezeket a papírra. A gyermeki fantáziavilág korlátok nélkül megnyilvánulhat a rajzokban, szárnyalhatnak országokon, földrészeken, üveghegyeken túl, vagy megteremthetik a saját világukat, bolygójukat, ami csak az övék, és semmi máshoz nem hasonlítható.

Kezdetben a gyerekek nem azért rajzolnak, mert ábrázolni szeretnének valamit, egyszerűen örömöt okoz a kezük mozgatása, és hogy nyomot hagynak a papíron. 3 éves kor kördrawingül ismerik fel, hogy a vonalak dolgokat képviselhetnek. Erre az időszakra jellemző a körök és ellipszisek rajzolása. Ezt követően egyre inkább megjelennek a sztereotip ábrázolások a gyermekrajzokon. A sztereotip ábrázolás időszaka után jelenik meg az élmények ábrázolása. Ekkor már jeleneteket és történeteket is képesek képi formában megjeleníteni. Amikor elérik az iskoláskort, a gyerekek elkezdenek törekedni a minél inkább élethű ábrázolásmódra.

A rajzolás minden életkorban fontos a gyerekek számára, azonban a különböző életkorokban más és más lehet a rajzolás szerepe és jelentősége. De mi a helyzet, ha gyermekünk nem él a ceruza varázserejével? Erről egy következő cikkben olvashattok!

                                                                                           Siklós Anita, pszichológus

Képek forrása:

http://www.thurstontalk.com/2013/08/07/community-christian-academy-preschool-and-childcare-open-house/

http://de.dreamstime.com/lizenzfreies-stockbild-zwei-kinder-die-ein-haus-zeichnen-image3005836

http://mommytalk.lonestarbaby.com/wp-content/uploads/2008/12/drawing.jpg

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*